Schimbări și strategii noi în diagnostic și evaluare

În timpul pandemiei, examinările și evaluările în persoană au fost dificile sau chiar imposibile. În scurte interviuri, doi experți în demență din Slovenia și România explică cum au gestionat barierele.

Noi abordări în tratament

COVID-19 a împiedicat grav livrarea tratamentelor, în special a intervențiilor non-farmacologice. Aflați despre soluțiile inteligente chiar și în perioadele de izolare!

  1. Medicamente Pentru prescrierea, ajustarea și monitorizarea medicamentelor au fost utilizate consultații de telemedicină, consultații telefonice și linii de apel de urgență. Abordarea „Spitalul la domiciliu” – adică echipe comunitare multiprofesionale care efectuează vizite la domiciliu, ar putea fi, de asemenea, utilă pentru livrarea de medicamente, intervenții non-farmacologice, precum și pentru efectuarea evaluărilor și monitorizării. În azilurile de bătrâni, ar putea fi foarte util să aveți neurologi și psihiatru de gardă pentru urgențe. O altă opțiune pentru livrarea medicamentelor sunt asistentele sau voluntarii comunitari care efectuează vizite la domiciliu.

  2. Intervenții non-farmacologice Intervențiile de tratament non-farmacologic au fost cel mai puternic afectate de perioadele de izolare, restricții și cerințele de distanțare socială, deoarece de obicei necesită contact față în față. Cu toate acestea, pentru a adapta și a livra unele posibile intervenții, au fost concepute soluții inteligente. Intervențiile oferite individual ar putea fi adaptate pentru telemedicină sau pentru computer: pentru exerciții cognitive și fizice, scurte videoclipuri cu sugestii ar putea fi aduse în apartamentele oamenilor sau pentru stimulare cognitivă, reabilitare și antrenament ar putea fi utilizate platforme online. Terapia prin reminiscență ar putea fi ghidată online sau prin apeluri video de un personal instruit. Terapia vorbirii și a limbajului, reabilitarea cognitivă, antrenamentul și chiar evaluarea și antrenamentul mersului ar putea fi făcute prin telemedicină. Intervențiile de grup non-farmacologice se pot face în grupuri mici, în aer liber sau online, cum ar fi terapia ocupațională oferită în grupuri mici sau terapia fizică oferită de un antrenor într-o grădină sau cu oameni pe balcon, care are și un beneficiu psihic/social.

  3. Sprijinul îngrijitorului Asistența pentru îngrijitori ar putea fi oferită prin grupuri de asistență online, chat-uri și o linie pentru apeluri de urgență: videoclipuri scurte pentru educarea și sprijinul îngrijitorilor, cursuri de comunicare cu îngrijitorul și persoana prin video.

  4. Educarea îngrijitorului și a pacientului Educația îngrijitorilor și a pacienților ar putea fi asigurată prin videoclipuri educaționale, animații, materiale grafice (infografice, postere) care ar putea fi trimise prin telefon, social media sau afișate pe platformele instituționale online, site-uri web. În general, serviciile de demență au dezvoltat și adaptat într-un timp foarte scurt platforme online, videoclipuri sau animații pentru educarea pacienților și îngrijitorilor, pentru a se adapta cerințelor și schimbărilor în îngrijire.

Unele dintre aceste soluții inteligente de furnizare a tratamentului vor rămâne si după pandemie ca supliment la căile tradiționale sau ca strategii independente. Educația îngrijitorilor și a pacienților ar putea continua să fie oferită prin platforme online, rețele sociale sau chat-uri și să fie complimentată cu vizitele față în față uneori. Vizitele clinice pentru ajustarea, monitorizarea tratamentului se pot face prin telemedicină, în special pentru pacientii care locuiesc departe de clinici. Unele dintre intervențiile non-farmacologice ar putea continua să fie efectuate online pentru a completa intervențiile față în față, fie individuale sau de grup. Pentru a beneficia de soluțiile inteligente pe care pandemia ne obligă să le adoptăm, telemedicina trebuie să fie aprobată de autorități și să fie rambursată corespunzător.

Comunicare în timp real prin telefon sau computer/internet. Exemple: vizite virtuale la medic, grupuri virtuale de sprijin pentru îngrijitori.

Informații prefabricate livrate prin cloud sau servicii de curierat. Exemple: instrucțiuni de instruire, materiale educaționale.

Delegarea intervențiilor către personalul care are acces la persoanele cu demență în perioadele de izolare. Exemple: Terapie ocupațională oferită de asistente medicale.